1. Strona główna
  2. GBox
  3. Standard FMS a montaż urządzeń telematycznych GBOX-X

Standard FMS a montaż urządzeń telematycznych GBOX-X

GBox INELO

Czym jest standard FMS?

Standard FMS to złącze, które umożliwia podłączenie zestawu GBOX bez ingerencji w instalację pojazdu oraz uzyskiwanie danych z szyny CAN i tachografu. Instalacja oparta na FMS jest z punktu widzenia producentów pojazdów bezpieczna. Standard FMS opracowali w 2002 roku producenci tacy jak Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo (w tym Renault), DAF Trucks oraz IVECO.

Dlaczego FMS powinien być standardem przy zakupie nowego pojazdu w dzisiejszych czasach?

Za instalację i aktywację złącza FMS w pojeździe w trakcie zamawiania zapłacisz znacznie mniej niż za późniejsze doposażenie pojazdu w sterownik i instalację FMS.

Koszt przy zakupie zaczyna się w najlepszym przypadku od kilkudziesięciu złotych. Późniejsze doposażenie wiązać się może z pełną przebudową instalacji, a koszty mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Dlaczego chcemy podłączać instalację GBOX do FMS?

Instalacja oparta na FMS jest bezpieczna z punktu widzenia producentów pojazdów. Jej zasilanie oraz magistrale CAN są odseparowane od pozostałych podzespołów pojazdu.

Warto też pamiętać, że zabezpieczamy klienta przy ewentualnych roszczeniach reklamacyjnych związanych z błędami w działaniu pojazdu.

Czy standard FMS to wszystko?

Pojazd może posiadać fabryczne złącze FMS, jednak niekoniecznie jest ono aktywne i połączone z tachografem. Rozróżniamy kilka typów instalacji:

  • Pełny FMS – zawiera zasilanie, podłączenia do magistrali CAN pojazdu oraz tachografu, umożliwiając bezproblemowe podłączenie do pojazdu.
  • Brak FMS – wymagane jest doposażenie pojazdu w sterownik FMS lub zaprogramowanie istniejącego sterownika celem udostępnienia danych z ECU. Konieczne jest też wyposażenie pojazdu w odpowiednie wiązki zapewniające komunikację z podzespołami pojazdu.
  • Nieaktywne złącze FMS – wymagana jest weryfikacja w ASO, czy pojazd posiada niezbędny sterownik i czy możliwa jest jego pełna aktywacja.
  • Niepełny FMS – w złączu FMS brakuje części przewodów (np. jest CAN, ale nie ma zasilania). W tej sytuacji wymagana jest konsultacja z producentem/serwisem pojazdów w celu ustalenia, czy jest możliwość uzyskania pełnego FMS.

W związku z powyższym wymagane jest posiadanie złącz FMS w najnowszych rocznikach pojazdów takich jak:

  • Scania R oraz S od 2016
  • Mercedes MP5 od 2019
  • MAN (wszystkie modele) od 2020 (tachograf wykorzystuje w tachografie złącze C do podłączenia anteny DSCR i GNSS)
  • IVECO Daily od 2024 powinien mieć FMS
Ostatnia aktualizacja 18 marca 2024

Czy ten artykuł był pomocny?

Powiązane artykuły

Potrzebujesz pomocy?
Nie możesz znaleźć odpowiedzi, której szukasz? Jesteśmy tutaj, aby pomóc!
Kontakt

Powiązane artykuły: