1. Strona główna
  2. 4Trans
  3. Pakiet Mobilności
  4. Wytyczne kwalifikacji odcinków do płac zagranicznych

Wytyczne kwalifikacji odcinków do płac zagranicznych

4trans inelo
Ogólne informacje

Komisja Europejska opublikowała pierwszą część pytań i odpowiedzi w zakresie kwalifikacji przewozów wykonywanych przez kierowców. Dokument ma wyjaśnić, w jakich sytuacjach kierowca będzie traktowany, jako delegowany do państwa przyjmującego, a w jakich nie.

Pierwsza wersja dokumentu zawierającego wytyczne w zakresie przewozów rzeczy udostępniona została jak na razie w języku angielskim. W najbliższym czasie ma on zostać przetłumaczony m.in. na język polski i udostępniony na stronach Komisji. W późniejszym terminie opublikowane zostaną kolejne materiały dotyczące przewozu osób oraz przewozów kombinowanych.

Wytyczne dostępne są pod linkiem:

https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-questions-and-answers_en

Zasady delegowania – pakiet mobilności

Po wejściu pakietu mobilności zmienią się zasady podlegania pod delegowanie w zależności od wykonywanego rodzaju operacji transportowych.

Pod delegowanie nie będą podlegać:

  • tranzyt (przejazd bez załadunku lub rozładunku);
  • przewozy dwustronne/bilateralne (przewóz międzynarodowy do kraju siedziby lub z kraju siedziby) wraz z maksymalnie dwoma dodatkowymi załadunkami/rozładunkami (spełniając dodatkowe warunki).
  • początkowy lub ostatni etap operacji transportu kombinowanego, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Rady 92/106/EWG, w przypadku gdy sam odcinek drogowy składa się z międzynarodowej dwustronnej operacji transportowej.

Pod delegowanie podlegać będą natomiast firmy wykonujące:

  • przewozy kabotażowe;
  • przewozy typu cross-trade (przewozy międzynarodowe inne niż przewozy do/z kraju siedziby).

Poniżej prezentujemy kilka przykładów analizy odcinków.

Przewóz bilateralny i przejazd na pusto

Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą w Polsce przewozi całą ciężarówkę towarów z Polski do Francji. Po rozładunku wee Francji kierowca przejeżdża na pusto do Włoch. Na terytorium Włoch wykonuje załadunek towaru do Polski, następnie na terytorium Austrii wykonał kolejny załadunek towaru do Polski.

Wszystkie przewozy wykonane przez kierowcę są wyłączone z delegowania:

  • Przewóz bilateralny PL >> F
  • Przejazd na pusto F >> I
  • Przewóz bilateralny I >> PL
  • Przewóz bilateralny A >> PL
Przewóz bilateralny i doładunki

Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą w Polsce przewozi towar z Polski do Francji. W trakcie przewozu doładował towar w Niemczech i rozładował go w Belgii. Następnie dokończył przewóz z Polski, rozładowując towar we Francji. We Francji kierowca załadował ładunek powrotny do Polski. W trakcie wykonywania przewozu Francja – Polska, doładował towar w Niemczech i rozładował go w Czechach. Następnie kontynuował transport do Polski, gdzie rozładował towar z Francji.

Wszystkie przewozy wykonane przez kierowcę są wyłączone z delegowania:

  • Przewóz bilateralny PL->F, podczas przewozu dwustronnego z Polski kierowca ma możliwość raz doładować i rozładować towar:
  • Dodatkowa operacja: D >> BE
  • Przewóz bilateralny F >> PL, podczas przewozu dwustronnego do Polski kierowca ma możliwość raz doładować i rozładować towar:
  • Dodatkowa operacja: D >> CZ
Przewóz bilateralny i doładunki

Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą w Polsce przewozi towar z Polski do Francji. W Francji kierowca załadował ładunek powrotny do Polski. W trakcie wykonywania przewozu Francja – Polska, doładował towar we Włoszech i rozładował go w Austrii. Następnie wykonał kolejny doładunek towaru w Niemczech i rozładował go w Czechach. Po rozładunku kontynuował transport do Polski., gdzie rozładował towar z Francji.

Wszystkie przewozy wykonane przez kierowcę są wyłączone z delegowania:

  • Przewóz bilateralny PL >> F
  • Przewóz bilateralny F >> PL, podczas przewozu dwustronnego do Polski kierowca ma możliwość dwa raz doładować i rozładować towar, jeżeli podczas transportu bilateralnego z Polski nie wykonał żadnej dodatkowej operacji:
  • Dodatkowa operacja: I >> A
  • Dodatkowa operacja: D >> CZ
Przewóz bilateralny i cross-trade

Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą w Polsce przewozi towar z Polski do Niemiec. Po rozładunku w Niemczech wykonuje cross-trade z Niemiec do Francji, następnie kolejny cross-trade z Francji do Czech. W Czechach po rozładunku towaru z Francji, ładuje towar powrotny do Polski.

Przewozy wyłączone z delegowania:

  • Przewóz bilateralny PL >> D
  • Tranzyt przez Belgię i Luksemburg podczas przewozu D >> F
  • Tranzyt przez Niemcy podczas przewozu F >> CZ
  • Przewóz bilateralny CZ >> PL

Przewozy objęte delegowaniem:

  • Cross-trade D >> F
  • Cross-trade F >> CZ

Kierowca jest delegowany do Niemiec od rozładunku w przewozie bilateralnym PL >> D, w momencie rozpoczęcia podróży do miejsca załadunku cross-trade D >> F. Delegowanie do Niemiec kończy się w momencie wyjazdu z tego kraju. Przejazd tranzytowy przez Belgię i Luksemburg jest wyłączony z delegowania. Kierowca we Francji wykonywał tylko operacje typu cross-trade, więc jest delegowanym do tego kraju od przekroczenia granicy do momentu wyjazdu. Przejazd tranzytowy przez Niemcy w cross-trade F >> CZ jest wyłączony z delegowania. Delegowanie do Czech rozpoczyna się w momencie wjazdu do tego kraju i kończy w momencie rozładunku towaru z Francji.

Przewóz bilateralny i kabotaż

Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą w Polsce przewozi towar z Polski do Niemiec. Po rozładunku w Niemczech wykonuje dwie operacje kabotażowe. Następnie przejeżdża na pusto do Czech, gdzie wykonuje przewóz bilateralny Czechy – Polska.

Przewozy wyłączone z delegowania:

  • Przewóz bilateralny PL >> D
  • Przejazd na pusto do Czech
  • Przewóz bilateralny CZ >> PL

Przewozy objęte delegowaniem:

  • Dwa przewozy kabotażowe w Niemczech

Kierowca jest delegowany do Niemiec od rozładunku w przewozie bilateralnym PL >> D, w momencie rozpoczęcia podróży do miejsca załadunku kabotażu D >> D. Delegowanie do Niemiec kończy się w momencie rozładunku ostatniego przewozu kabotażowego. Przejazd na pusto do Czech w celu wykonania przewozu do Polski jest wyłączony z delegowania.

Opracowanie: INELO i źródło: zobacz szczegóły.

Ostatnia aktualizacja 25 stycznia 2024

Czy ten artykuł był pomocny?

Powiązane artykuły

Potrzebujesz pomocy?
Nie możesz znaleźć odpowiedzi, której szukasz? Jesteśmy tutaj, aby pomóc!
Kontakt

Powiązane artykuły: